diumenge, 16 de gener del 2011

Fal·lera gegantera


L'any 1990 es va crear la Colla de Gegants i Cabuts de Benicarló essent els seus padrins "El Gran Pampofígol" que rep el nom de la fulla de figuera i "La Margallonera" que rep el nom d'una palma autòctona d'aquesta zona de la Mediterrània.

Vaig pertànyer a la colla des de la seua fundació fins fa poc temps i el món geganter va influïr molt en la meua cultura popular. L'ambient geganter va introduïr en el meu vocabulari paraules com: gralla dolça, cercavila, plantada, trobada, dolçaina, tenora, fal·lera, etc...
Vaig aprendre coses dels nostres pobles: les ermites de La Pietat a Ulldecona i la del Remei a Alcanar, els olis del Montsant o les obres de Josep Maria Jujol a Sant Joan Despí on destaca Can Negre. Vaig conèixer l'assud de Xerta i descobrir les avingudes de l'Ebre que van tindre lloc durant la primera meitat del segle XX.
Em vaig familiaritzar amb les jotes típiques del nord del Castelló i sud de Tarragona i degustar pastissets de cabell d'àngel, clotxa, moscatell, arròs al forn i estofat de bou entre d'altres.
La meua vida actual em va separar d'aquest entorn i ,tot i el meu agraïment a tot el mon geganter - des de la Colla de Benicarló fins a la Coordinadora de les Meridionals - he declarat ja el final d'una etapa que em va aportar moltes coses interessants i moments de diversió i coneixements sobre les nostres terres.
És difícil que torne a la colla i que senti aquest món amb l'intensitat amb que ho vaig fer, però el cert és que seria molt complicat entendre'm sense ell. El "ball plà" de Sant Mateu, el "ball de mantons d'Ulldecona, les gralles, dolçaines i tabalets; el "Cant dels Maulets", les baldanes de Tortosa, les faixes rojes... formen part del entorn en el que m'he criat i en el que he crescut com a persona.