L'any 1830 el rei absolutista Ferran VII aboleix la Llei Sàlica amb una "pragmàtica sanció" a fi que la seua filla Isabel pogués reinar arribat el moment.
Carles Maria Isidre, germà de Ferran VII i aspirant al tron no accepta aquest canvi legal com tampoc ho feien els seus seguidors. D'aquesta manera s'inicia el moviment carlista que tindrà- de fet encara té - una importància rellevant a les terres del Maestrat i els Ports.
Els carlins, que son defensors de la tradició a la que al.ludien per legitimar els seus drets i dels seus valors inherents: Déu, Pàtria, Furs i Rei; es consideren radicalment contraris a les reformes polítiques liberals.
Déu per els principis catòlics d'aquesta ideologia; pàtria per el conjunt de pobles que conformen les Espanyes; furs per les lleis que han de regir aquests pobles; i Rei perquè ells consideren que són els successors de Carlos Mª Isidro els que estan legitimats per regir com a tals.
Mentre que el liberalisme monàrquic mai no va ser capaç de fer una veritable revolució burguesa, Cabrera va saber catalitzar la protesta de tota una generació. Eren milers de famílies que, de sobte, es van trobar en la misèria, quan l’estat lliberal, per autofinançar-se, va subastar les terres dels grans terratinents de l’Antic Règim.
Aquí la guerra va durar set anys i el carlisme va quedar-se amb la imatge de defensa de la identitat i sol·lució a bona part dels problemes que patia una zona geogràficament tan especial com la que conforma ara la Mancomunitat del Senia.
Aquest descontent s'ha mantingut fins als nostres dies a algunes zones del Maestrat, els Ports, les Terres de l'Ebre i Matarranya especialment a l'interior. Així encara trobem amb certa freqüència publicacions i actes d'associacions i grups d'aquesta ideologia ultraconservadora. Fins i tot alguna web i cartells i pegatines als nostres carrers.
Per desgràcia s'han fet pocs estudis del Carlisme i la seua influència a la vida política i cultural d'aquestes terres, unes terres per les quals el carllisme és una part bàsica per entendre la seua identitat; tal i com afirmava el llicenciat en Geografia i Història per la Universitat de Saragossa i doctor per la UJI, Juan Luís Constante Lluch, recentment.
Caldria doncs analitzar els motius de perquè el carlsime continúa tenint una important presència en la vida pública de molts indrets de les nostres terres : nord de Castelló, Matarranya i Terres de l'Ebre; i de quina manera la dreta neo-liberal ha absorbit la major part d'aquesta ideologia.
2 comentaris:
sempre he tingut una debilitat especial pels carlistes.... em semblen una gent curiosa
sí,és una ideologia curiosa que té el seu origen en la tradició i en la consideració que una dona no podia regir- per llei o per principis qui sap?- El més difícil per mi és entendre com els neo-liberals han absorvit el gruix d'aquesta gent a les nostres terres, i com encara en queden tants a les terres del Maestrat.
Publica un comentari a l'entrada